Como ya ha llegado la tarde, edito el mensaje con algunas cosas, por si te interesa tirar por ahí y seguir investigando. Como profano que soy, mencionaré aquello que he visto u oído en algún momento y que pueda aproximarse a lo que pides, así que si no es lo que estás buscando, disculpas por mi bisoñez.
BAUDOUIN DE JAER
"Gayageum Sanjo"
Entiendo que te refieres a trabajos de este tipo, se trata de un intérprete occidental, pero especializado en instrumentos tradicionales coreanos. También es compositor y estudioso de ese campo concreto -música tradicional koreana-. Te pongo la descripción del disco para que veas si se ajusta a lo que pides:
According to legend and to recent archeological digs, the Gayageum is a millennial zither-like instrument featured in all Korean traditional repertoires. Sanjo is usually translated as 'scattered melodies.'
This style of music was informed by southwestern shamanic music (Sinawi) and the great epic songs (Pansori) from the same region. Melodies were improvised at first, then codified in the mid-19th century. Since then, they have evolved through lines of transmission (Ryu) from masters to pupils.
Creo haber hablado de este disco en aquel hilo de Von Karman sobre músicas de otros países. La verdad es que aunque sólo sea como curiosidad merece la pena escucharlo.
Hay otro disco muy similar que también editó en su momento SubRosa; si te interesa el anterior este otro se encuentra en las mismas coordenadas:
BAUDOUIN DE JAER
"Compositions For Geomungo and Gayageum"
The Geomungo, the zither of the kingdom of Goguryeo is one of the oldest korean instruments. It is sometime called the 'black zither.' It can be traced back to the 4th century, when it was used exclusively in the sacred setting of court music.
Gayageum according to legend and to recent archeological digs, the Gayageum is a millennial
zither-like instrument featured in all korean traditional repertoires. The Gayageum was probably inspired by its chinese close relatives (the Guzheng, Seul and Chuk). Its name derives from the ancient kingdom of Gaya. It is said that 1,300 years ago, King Gasil ordered musician wu ruk to build this beautiful instrument out of paulownia wood.
Del mismo sello, esta vez de manos de David Toop, este otro disco salió hace poco, no he llegado a escucharlo entero, pero es igualmente curioso:
DAVID TOOP
"Yanomami Shamanism, Songs, Ritual, 1978 / Lost Shadows In Defence Of The Soul"
A medio camino entre el canto tribal, los rituales y las grabaciones de campo.
Recordings from 1978 by David Toop of Yanomami ritual songs, shamanistic ceremonies and rainforest sounds. The voices of spirits and animal familiars, ventriloquial illusions of sound in dark spaces, secret spirit languages, the clap of thunder that links shamanic trance with the sleep language of Finnegans Wake...
Out of these passages of the everyday, intensity flares like flames caught by a gust of wind. Skin burns or oozes blood, the wind blows up havoc as the spirits move about.
El extraordinario sello belga SubRosa tiene un apartado exclusivamente para editar este tipo de publicaciones (música tradicional de los inuit de Groenlandia, cánticos rituales de monjes tibetanos y de Bhután, música de trance marroquí, piezas para joujouka, música tradicional de Guatemala y cosas así de rebuscadas). Echa un vistazo porque es muy interesante.
En otro orden de cosas, hace bastantes años solía seguir las ediciones que sacaba el sello estadounidense Sublime Frequencies, dedicado en gran medida a lo que llamamos músicas del mundo. Hace bastante que no lo sigo pero me he metido en la web a curiosear y siguen sacando cosas que sólo por el nombre ya son excitantes:
OUTLIER: RECORDINGS FROM MADAGASCAR
This collection is an impeccable and crystalline assortment of beautiful music from the deep southwestern provinces of Menabe and Tulear in Madagascar, recorded and assembled by Charles Brooks. Charles has made many friends in these lesser-travelled regions over the past 20 years.
The artists represented in this compilation play, and their music has many different roles—both natural and supernatural. Music can be performed as much as it can be recorded, but here it’s mostly played. These exceptional artists share within such practice.
MUSIC OF XINJIANG: UYGHUR AND KAZAKH MUSIC FROM NORTWEST XINJIANG (CHINA)
Xinjiang (Eastern Turkestan) is China’s biggest province. The musical landscape here is one the world’s richest. The UYGHUR and the KAZAKH are the two main ethnicities represented on these recordings made by LAURENT JEANNEAU and SHI TANDING in June of 2009.
The Kazakh (nomadic) and Uyghur (agricultural) have multiple linguistic ties. Much of this music shares many influences from the Arab world, Turkey and Persia. The sound is that of the Islamic tradition stretching from Turkey to the most eastern frontier of the Chinese empire. These recordings and performances feature some of the area’s greatest musicians playing instruments like the Satar, Tanbur, Adengr, Rawab, Rushtar, Dongbra among many others. These tracks represent ecstatic examples of the region’s rich musical voice. Buzzing plucked strings, and epic tales of the life and legacy of one of the oldest (2500 years) and richest cultural areas of central Asia.
MUSIC OF TANZANIA
Music of Tanzania is a spectacular collection of field recordings gathered by Laurent Jeanneau between December 1999 and March 2000. This debut volume of Sublime Frequencies’ exploration of indigenous Tanzanian music compiles sacred and profane songs and dances of the Hadza, Datoga and Makonde people. Highlights include stoned ecstatic dancing in a Hadza encampment; a drunken celebration of preteen sexual initiation from a Makonde fishing village; baboon imitations performed on the malimba; electrified Islamic trance percussion; and useful tips for amateur hyrax hunters. Many of these poignant, exhilarating performances come from dwindling minority groups whose way of life stretches back to the Stone Age, and who are capable of creating breathtaking music with anything from agricultural tools to tin cans and plastic tubes.
Como ves, bastante variado pero todo más o menos va en la misma dirección, aunque también tienen discos para músicas más modernas de países no occidentales.
Hay muchos más sellos que se dedican a este tipo de músicas, a veces cosas más modernas. En cuanto a músicas de África occidental (sobre todo Mauritania, Mali y Niger, de la parte del Sahel), está Sahelsounds, que además tiene web en bandcamp. Por ejemplo:
Imagino que hay muchos sellos más dedicados a rescatar del olvido músicas tradicionales exóticas en su expresión más prístina posible.
Ah, y en Archive.org tienes una montaña de grabaciones antiguas y música de este estilo, amén de textos sobre el tema.
No sé si es lo que buscabas. Aunque no lo sea, merece la pena escuchar estas cosas, hay algunas increíbles.
Un saludo.